Szeretettel köszöntelek a Versek - Idézetek - Irodalomi Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Versek - Idézetek - Irodalomi Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Versek - Idézetek - Irodalomi Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Versek - Idézetek - Irodalomi Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Versek - Idézetek - Irodalomi Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Versek - Idézetek - Irodalomi Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Versek - Idézetek - Irodalomi Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Versek - Idézetek - Irodalomi Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A Karácsony története
Mindenütt másképp---
A XVIII. században karácsony ünnepének még nem volt akkora jelentősége, mint húsvétnak. A karácsony a millenniumi időkben kezdet szokássá válni. Ma a kereszténység egyik legnagyobb ünnepe, Jézus a Megváltó születésének napja: a szeretet, az öröm, a békesség, a család, az otthon ünnepe.
Máig
tisztázatlan, miért került a karácsony december 25-ére, de valószínű,
hogy a régi keresztények így akarták háttérbe szorítani a
"legyőzhetetlen nap születésé"-nek pogány római ünnepét. Ez az alkalom a
téli napforduló utánra esett, amikor a nappalok ismét hosszabbak
lettek.
Egy római almanach szerint már Kr. u. 336-ban
megünnepelték Rómában a karácsonyt. A Római Birodalom keleti részén
azonban január 6-án emlékeztek meg arról, hogy Isten megjelent Jézus
születésekor és megkeresztelésekor, Jeruzsálemben pedig csak a születést
ünnepelték. A IV. század során a legtöbb keleti egyház átvette Jézus
születésének ünnepéül a december 25-i dátumot.
Az ellenállás
Jeruzsálemben tartott a legtovább, de végül ott is elfogadták az új
időpontot. Az örmény egyház azonban a mai napig ragaszkodik a január 6-i
karácsonyhoz. Miután keleten is december 25-én rögzült a karácsony,
Jézus keresztelésére mint epifániára (Isten megjelenése) január 6-án
emlékeztek. Nyugaton viszont ezen a napon ünnepelték a háromkirályokat,
akik felkeresték a gyermek Jézust.
A karácsonnyal
összekapcsolódó hagyományok így többféle forrásból erednek. A római
világban a Saturnalia (dec. 17.) a vidámság és az ajándékozás napja
volt. December 25-ét az iráni isten, Mithra születésnapjának is
tartották, akit az Igazságosság Napjának neveztek.
A római
újévkor (jan. 1.) a házakat zöld növényekkel és lámpákkal díszítették, a
gyerekeknek és a szegényeknek pedig ajándékot adtak. Ezekhez a szokásokhoz
járultak a germánok és kelták téli napfordulóhoz kapcsolódó rítusai,
amikor a teuton törzsek behatoltak Galliába, Britanniába és
Közép-Európába.
A magyar karácsony szó szláv eredetű, s szintén a
téli napfordulóra utal. Kevesen tudják, honnan ered az ünnep
elnevezése. Legvalószínűbb, hogy a korciti - fordul, lép szó származéka,
és a téli napforduló örömére, az azt megelőző várakozásra utal.
Ilyenkor ettek, mulattak, meggyújtották az ünnepi fahasábot,
elfogyasztották az ünnepi süteményt, fenyőfát állítottak, zöld
növényekkel díszítették a házakat, jókívánságokat és ajándékokat
váltottak. A tűz és a fény a meleg és a hosszú élet jelképei, ezért
mindig fontos szerepük volt a téli ünnepeken, akár pogány, akár
keresztény felfogásban.
A középkor óta társítják a karácsonnyal
az örökzöld növényeket mint a túlélés szimbólumait. Évszázadokkal
ezelőtt karácsony napján életfát, termőágat vittek a szobákba, ami az
évrõl évre megújuló természet mágikus jelképe. Állítása általános volt
hazánkban, de múlt században feltûnõ karácsonyfa teljesen kiszorította. A
karácsonyt hagyományosan a család és a gyermekek ünnepének is tekintik,
akik a kis Jézus (keleten és a katolikus nyugati vidékeken) vagy Szent
Miklós, a Mikulás (nyugati protestáns országokban) nevében kapnak
ajándékot.
Karácsonyi szokások
A
karácsonyi ünnepek kezdete november végére, december elejére esik az
eljövetelt és az Úrra való várakozást jelentő adventtel, ami egyben az
egyházi év kezdetét is jelenti. Eredete az 5-6. századra nyúlik vissza,
amikor heti háromnapos böjttel is megtisztelték. A szentestét megelőző
négy ünnepi vasárnap és szentek névnapjai (András, Borbála, Miklós,
Tamás, István, János) tartoznak bele. Fenyőágból, szalmából, négy
gyertyából díszített koszorút készítenek, majd e gyertyákat, az egymást
követő négy adventi vasárnap gyújtják meg.
Advent időszakát
régebben a termelékenységi varázslás, a nők fizikai munkától való
mentesítése is jellemezte, de a legelterjedtebb hiedelem a Lucázás volt.
December 13-án, Luca napján a téli hosszú éjszakákkal, vagyis a
sötétséggel Szent Luca átalakult boszorkánnyá. A boszorkányok
elriasztására a kulcslyukba fokhagymát dugtak, az ajtófélfába kést
állítottak, az ajtóra fokhagymával keresztet rajzoltak vagy a seprűt
keresztbe rakták. E napon semmit se volt szabad kölcsönkérni vagy adni,
nehogy az a boszorkányok kezére jusson. Luca napján kezdték el készíteni
a Luca széket. A lányok Luca napján jósolták meg jövendőbelijüket, a
fiúk hajnalban kotyolni, lucázni indultak. Ajándékba tojást kaptak.
A
gazdasszony a szalmát a tyúkok alá dugta, a vendégeket, pedig a
konyhába ültette le. A hiedelem úgy tartotta, hogy szerencsét hoz a
tyúkokra, ha elsőként legény érkezik aznap a házba. Luca napján
készítettek Luca cédulát, Luca kalendáriumot, és ültettek Luca búzát.
Főként a Dunántúlon elterjedt, de másutt is ismert népszokás a december 15-én kezdődő: Szállást keres a Szent család.
A katolikusok számára a karácsonyi ünnep fénypontja az éjféli mise melyet december 24-ről 25-re virradó éjszaka tartanak
a templomokban, és amelyen rengeteg hívő és nem hívő ember vesz részt
szerte a világon. Rómában az 5. században vezették be, a pápa azóta is
minden alkalommal a római Santa Maria Maggiore templomban celebrálja.
Karácsony napján a pápa kiáll a vatikáni palota erkélyére, és onnan adja
áldását az emberiségnek, melyet nem csupán a rengeteg odagyűlt hívő
hallhat, hanem világszerte valamennyien láthatjuk a médiák segítségével.
Karácsonykor
a ház körüli állatokat gondosan ellátták, óljaikat kitakarították.
Különös hiedelmek kapcsolódtak ugyanis az állatokhoz. Voltak, akik azt
tartották, hogy az állatok karácsonykor beszélni tudnak. Egyes
országokban szokás volt az állatoknak kis karácsonyfát állítani, de ezt a
pogány eredetű szokást az egyház tiltotta.
A
karácsony napi népszokások célja a gonosz ártó szellemek elűzése, amit
általában zajkeltéssel, állatbőrök, jelmezek, álarcok viselésével
próbáltak meg elérni. Vidékenként eltérően a gyerekek, kolindolással,
regöléssel, kántálással, betlehemezéssel. Ezt a dramatikus játékot
eredetileg templomokban, majd később különböző változatban házakhoz
járva adták elő a gyerekek.
Gyakran állatok is szerepeltek benne,
a gyermek Jézust pedig élő kisbabával jelenítették meg. A betlehemezés
fontos kelléke a kis templom, melynek belsejében a királyokat Betlehembe
vezető csillag és bibliai figurák találhatók. A szereplők: pásztorok,
angyalok, Mária, József, előadják a Jézus születéséről szóló bibliai
történetet.
Ezután a betlehemezők átadják ajándékaikat,
jókívánságaikat, majd a háziak megvendégelik őket. Főként a
Balatonfelvidéken szokás a betlehemezés másik fajtája, a bábtáncoltató
betlehemes, itt színpadon, kis bábokkal játsszák el a történetet.
December 28-án,
aprószentek napján tréfás mondókákat mondogatva, vesszőből font kis
korbácssal veregetik meg a gyerekeket vagy akár az egész háznépet, hogy
frissek és egészségesek legyenek.
Karácsony napjával egy újabb
ünnepi szakasz veszi kezdetét, a karácsonyi tizenketted, mely 12 napig,
január 6-ig, vízkereszt napjáig tart. Ez a nap egyben a vizek
megszentelésének és Jézus megkeresztelésének ünnepe is. Vannak országok
(pl.: Spanyolország), ahol e napot a háromkirályok napjának nevezik, és
nagyobb ünnep, mint maga a karácsony.
Az adventi koszorú
András
napjához legközelebb eső vasárnap és december 25-e közötti négy hetes
időszak advent ünnepe. Az első adventi koszorút 1860-ban egy hamburgi
lelkész készítette. Egy óriási fenyőkoszorút függesztett a plafonra és
24 gyertyát tett rá, utalva ezzel az ünnep valamennyi napjára.
A
népszokás szerint koszorút kötöttek a nyári napforduló napján is,
amikor legrövidebb az éjszaka, vagyis június 24-én Keresztelő Szent
János, vagy a hagyományos hazai megnevezés szerint Szent Iván napján:
virágokból, aratás befejeztével kalászos szalmából, szüret végeztével
szőlőből. E nagy múltú szokások mellé a múlt század második felében
került az adventi koszorú hagyománya. Az adventi koszorút az észak-német
területeken, főleg protestáns környezetben készítették századunk
elején, majd Ausztriában is népszerűvé vált, a katolikus lakosság
körében is. Magyarországon főleg a második világháborút követő időben
vált szokásossá, templomokban, középületekben, otthonokban adventi
koszorút a csillárra függeszteni.
Ez a szokás idővel annyiban
módosult, hogy a gyertyák száma négyre, az adventi vasárnapok számára
csökkent. A rajta lévő gyertyák a karácsony előtti vasárnapok liturgikus
színeiben jelennek meg a hagyománytisztelőknél. Az adventi koszorú mai
is az ünnep nélkülözhetetlen szimbóluma, melynek rengeteg változata
létezik.
A karácsonyfa
Szent
estén világszerte szokás a karácsonyfa állítása. Karácsonyfa
jelképrendszerét a kutatás máig nem tisztázta végérvényesen. Hazánkban
Brunszvik Teréz állított először karácsonyfát 1824-ben. De hasonló
szokás más vidékeken is volt, csak nem fenyőágat, hanem termőágat
használtak erre a célra. Nálunk csupán a XIX. század második felétől
lett népszerű, először a jómódú nemesi családoknál, majd mind szélesebb
körben terjedt el. A kis gyertyák a karácsonyfa ágain az új fény
eljövetelét szimbolizálták, és utat mutattak a Három Királyoknak a kis
Jézus megtalálásához.
Régebben a fa és textil díszeket, és ha
volt cukor, akkor a szaloncukrot is házilag készítették. Még ma is
szimbolikus értelme van azoknak a díszeknek, amiket fenyőfánk ágaira
aggatunk. Bizonyára kevesen tudják, hogy az angyalhaj, a fémgyöngy- és
papírlánc a bibliai kígyót idézi a bűnbeesés idejébõl, a narancs és az
alma a tudás fájának gyümölcsét, s egyben a megígért megváltás
kegyelmét. A fa csúcsára angyalkát, vagy csillagot tettek és piros
almát, aranyra festett diókat akasztottak az ágakra. A karácsonyfára
aggatott gyümölcs következõ évi gazdag termés ígéretét jelentette
A
díszítés sokat változott az idők folyamán. A karácsonyfa ágaira gyertya
helyett izzósor került (elkerülve ezzel az esetleges baleseteket) és a
szaloncukrok, színes, bőséges választékából az kerül fel, ami csak
szem-szájnak ingere. Szokás egyes helyeken továbbá az egyszínű
karácsonyfa is, például egyik évben, piros, másik évben csak aranyszínű
díszítéssel. Van, aki fényes, van aki a matt díszeket részesíti
elõnyben. Másoknak a szalmával, mézeskalács figurákkal díszített fa
tetszik. Az aranydíszes fenyő soha nem megy ki a divatból, legfeljebb
díszei változnak.
A szalmadíszek újabban igen kedvelt
díszítõelemek. Csillag, harang, szív, toboz angyalka formái jól néznek
ki a szalmafüzéres, piros szalagos fán. Újdonságnak számít a
terrakotta-szín, amelyhez égetettagyag figurák valók. A legtöbb
családban szentestén, amikor a karácsonyfát körülállják, minden lámpát
eloltanak, csak a karácsonyfa fényei világítanak
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Mikulásra
Szép vers
Nőnapról...
Szilveszteri szokások...