Szeretettel köszöntelek a Versek - Idézetek - Irodalomi Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Versek - Idézetek - Irodalomi Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Versek - Idézetek - Irodalomi Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Versek - Idézetek - Irodalomi Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Versek - Idézetek - Irodalomi Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Versek - Idézetek - Irodalomi Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Versek - Idézetek - Irodalomi Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Versek - Idézetek - Irodalomi Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
9 éve | Szathmáry Olga Ottilia | 0 hozzászólás
Emlékezzünk József Attila
születésnapjára
a Költészet Napján!
A Költészet Napját
1964 óta minden évben április 11-én,
József Attila születésnapján tartják Magyarországon.
Homonnai Nándor:
József Attila portréja 1924 körül
József Attila
mindennapos táplálékunk lett;
a hatvanas évek óta éppúgy
„a” költő"
szinonimája számunkra,
mint valamikor Petőfi volt.
Nyughatatlan, megállapodásra
képtelen szelleme,
politikai fordulatokban gazdag életútja,
kétségbeesésbe torkolló szeretetvágya
s a maga tökéletes csődjének
könyörtelen megvallása
és a végső konzekvencia vállalása még prózai korunkban is
erőteljesen hat a képzeletre
- ennyi esendőség
mindenkit lefegyverez.
Nem sok költőnk van,
akinek személyes sorsa,
művészi teljesítménye ilyen mértékben föltételezi és magyarázza egymást.
Talán éppen ez a nagyvonalúan ránk hagyatkozó gesztus,
a személyiség kényszerű és ugyanakkor önkéntes kiszolgáltatása az,
amely annyira csábítóvá tette írói
és politikai mozgalmak számára
e költészet kisajátítását,
saját ideologikus igényeikhez való igazítását.
Egyik mai értelmezője abból kiindulva jut hasonló eredményre,
hogy József Attilának személyes élménye volt a fő esztétikai művében
„világhiány”-nak nevezett állapot
megélése:
apátlan-anyátlan árvaként elveszítette saját, eredeti világát.
Az új pedig
(ahová szociálisan emelkedett)
számára mindvégig
földolgozhatatlan maradt.
Mindenekelőtt a tradícióhiány okozta bizonytalanság magyarázza gyakori váltásait és visszakanyarodásait,
azt, hogy „művei nem egyenesvonalú fejlődés lineárisan egymásbakapcsolódó láncszemei,
hanem
- igazodva mindenkori élethelyzetéhez -
az aktuális ellentmondások változó formájú és szerkezetű kiegyensúlyozásai”
(Lengyel András).
Ezért József Attila pályáján a szakasz-határok elmosódottabbaknak
tűnnek,
mint más költői pályák esetében.
Sok értelmező hajlik rá,
hogy legfeljebb korai
és érett korszaka különböztethető meg.
A kortársak viszont megkülönböztetett jelentőséget tulajdonítottak
a húszas-harmincas évek fordulóján írt
„osztályharcos” verseinek
(mindenekelőtt az 1931-es,
már a címével is provokáló Döntsd a tőkét,
ne siránkozz kötet anyagának),
s a korábbi és későbbi költészetét megkülönböztetve három periódusról beszéltek.
S akad olyan elemző is,
aki külön egységnek fogja fel
József Attila utolsó verseit.
Újabb szemléleti fordulata:
a Medvetánc kötet
1934 végén jelent meg
József Attila
válogatott verseinek gyűjeménye,
melynek eredetileg tervezett címét
(Tiszta szívvel)
utóbb Medvetáncra változtatta.
Korábbi köteteinek anyagát erősen megrostálta,
ellenben hozzávette
a Külvárosi éj
című kötet megjelenése óta írt verseit
köztük olyanokat, mint a
Téli éjszaka (1932),
a Reménytelenül (1933),
az Elégia (1933),
az Óda (1933),
az Eszmélet (1934)
és a Mama (1934).
Ez az első és utolsó verseskönyve, mellyel életében átütő sikert aratott.
Már a kortársak között akadt, aki érzékelte,
hogy e kötetével József Attila a magyar költészet élvonalába emelkedett.
A Medvetánc
képvisel József Attila pályáján.
Ha most az 1933-as év lírai termésének egy-két darabját is
ide soroljuk, nem járunk el önkényesen,
mert ezek
hangulatukban és felfogásukban közel állnak
a Medvetánc-kötetet jellemző életérzéshez, létértelmezéshez.
Példaképpen a Reménytelenül című vers (1933) önállóan is megálló
első részére hivatkozunk
(címe: Lassan, tünődve),
melyet számos értelmezője
az egzisztencializmussal rokonít.
A korszak két kiemelkedő,
az életműben is egyedülálló alkotása
az Óda (1933)
és az Eszmélet (1934),
jelentőségükkel maga a
költő is tisztában volt.
A harmadik fontos mű,
amely már
József Attila
következő korszakára
nyit ablakot, a Mama című verse (1934).
József Attila
MAJD MEGÖREGSZEL
(1936. november)
Majd megöregszel és bánni fogod,
hogy bántasz, - azt,
amire büszke vagy ma.
A lelkiismeret majd bekopog
s nem lesz emlék,
melyben magadra hagyna.
Lesz vén ebed s az melléd települ.
Nappal pihensz majd, széken szunyókálva,
mert éjjel félni fogsz majd egyedül.
Árnyak ütnek a rezgő anyókára.
Az öreg kutya néha majd nyafog,
de a szobában csend lesz,
csupa rend lesz;
hanem valaki hiányozni fog
a multból ahhoz a magányos csendhez.
Majd tipegsz s ha eleget totyogott
rossz lábod, leülsz.
Fönn aranykeretben áll ifju képed.
Hozzá motyogod:
"Nem öleltem meg, hiszen nem szerettem."
"Mit is tehettem volna?" - kérdezed,
de fogatlan szád már nem válaszolhat;
s ki a nap előtt lehunyod szemed,
alig várod, hogy feljöjjön, a holdat.
Mert ha elalszol, ugrál majd az ágy,
mint a csikó, hogy a hámot levesse.
S a félelem tünődik, nem a vágy,
a fejedben:
Szeress-e, ne szeress-e.
Magadban döntöd el.
Én fájlalom,
hogy nem felelhetek,
ha kérded: él-e.
Mert elfárad bennem a fájdalom,
elalszik, mint a gyermek
s én is véle.
József Attila
Budapest, 1905.04.11-
Balatonszárszó, 1937.3.)
posztumusz
és
magyar költő, a magyar költészet egyik legkiemelkedőbb alakja.
Az élet kegyetlen volt vele, hisz félárva gyermekkora tele volt lemondással, felnőttként szembesült
a meg nem értéssel és
körül is találhatóak ellentmondások.
A
tanárnak készült, de a
című verse miatt kirobbant jobboldali tiltakozások eredményeként
professzor eltanácsolta
a tanári pályától.
Ezután nyugati egyetemekre iratkozott be: Bécsben hallgatott előadásokat, majd Párizsban
a Sorbonne-on tanult.
Közben megismerkedett az akkori német és francia költészettel, és tökéletesítette nyelvtudását.
Zaklatott magánéletét azonban érzelmi válságok, szerelmi reménytelenségek terhelték, és az ehhez társult rendszertelen életvezetése oda juttatta, hogy összeomlott az
A zavaros elmeállapotú költő a balatonszárszói vasútállomáson egy vonat alá került és szörnyethalt.
Mindössze harminckét évet élt,
az
utáni magyar költészet legjelentősebb alakja.
Műfordítóként a szomszéd népek kortárs lírájával foglalkozott és értékesek
is.
A műfajiság problémái József Attila költészetében:
A tTiszta műfajiság felbomlásának kezdete egyszerre függ össze a romantika korában az egység szétesésével, és mintegy utolsó kísérletként az egység, az egész, a teljesség megragadásának igényével.
A tiszta műfajiság felbomlása azonban megfordíthatatlan folyamat volt,
s az avantgárd esztétikájában
és költői gyakorlatában véglegesen eltűntek
a műfaji határok.
József Attila egyik legfontosabb emberi és költői törekvése a szabadság és a rend antitézisének feloldása
egy lehetséges harmónia jegyében.
Ennek poétikai vonatkozása az a kísérlet, melyet a hagyományos és tiszta műfajok visszaállításáért tett.
Ez a törekvés tükröződik reprezentatív
versei egy csoportjának címadásában is.
Műfajelméleti szempontbólJózsef Attila
a schilleri elelmezést követi:
eszményt és valóságot állít szembe egymással.
Ez az ütköztetés jelenik meg
a vvevers képi világában,
az ellentétpárokban, az egymás mellé rendelt mondatok
egymást kizáró gondolati tartalmában,
az oximoronban
(pl.: kopár öröm).
Gondolati szinten az ideál az elképzelt jövő, a reál a jelen, a valóság, melyből
– s ez adja a vers elégikus,
melankolikus,
lemondó hangulatát –
nem születhet meg a jövő.
A lírai én magatartása
– mint oly sok nagy
József Attila versben –
a szemlélődés.
Viszonya a tárgyához éppen
ebből fakadóan kettős.
A kívülállás, mely lehetővé teszi a
tárgy pontos számbavételét,
folyamatának legfontosabbkérdését teszi fel.az elme vizsgálódásán a megtaláltazonosság ódikus hangneme válMikor önmagaeredetére kérdez rá.Az önmeghatározás ismételtenkettős kifutású.Az értelmi, logikai sík tagadjaazürességgel és a hiánnyal valóazonosulást,az érzelmi vonulat túllépveaz elmevizsgálódásán a megtaláltazonosságát hangsúlyozza.Ezzel függ össze az utolsó szerkezetiegység hangnem- és műfajváltása.A lemondó, fájdalmas hangulatotamegtalált azonosságódikus hangneme váltja fel.
Óda (1933.):
A műfaj két legfontosabb
alkotás-lélektani mozzanata,
az eleváció és az illumináció
fellelhető a versben.
A felütés sajátos és jellegzetes
József Attila-verskezdés,
a meditációs helyzetet teremti meg.
A helyzet egyúttal képi szinten
is jelzi a felülemelkedést,
a dolgokra, érzelmekre,
világra való rálátás lehetőségét.
Az első egység József Attilától
szokatlan módon egy
otthonias, bensőséges,
meghitt világot és hangulatot tár elénk.
Egyúttal előrevetíti a vers egyik legfontosabb gondolatát az öntudatlan emlékezés révén:
ember és világ, ember és természet ellentéte feloldható, az egység
és harmónia megélhető.
A második egység elemi erejű felkiáltása után a hangsúlyos helyen elhelyezett oximoronok révén
(a távol közelében, édes mostoha)
szintén a világban fellelhető ellentétek kiegyenlíthetőségéről szól.
A szerelmi érzés képes betölteni és humanizálni a világot.
A harmadik egység első versszaka
a szerelmes versek jellegzetes költői
megoldásával hasonlatsorozattal
próbálja érzékeltetni és kimondani
az artikulálhatatlan érzelmet.
Az anaforikus szerkezetben
a hétköznapi, konvencionális
hasonlatok váltakoznak a meghökkentővel és eredetivel.
A második versszak a szerelmi érzés
természettudományos
törvényeken alapuló magyarázata.
A harmadik versszakban az összes
érzékelési terület a kedves alakját idézi.
Az állandóság és változás nehezen
megragadható törvénye érzékletessé
válik a szerelmi érzésben.
A 4. egység az emberi biológikum,
az anatómia példáin keresztül szól az
emberi test csodájáról,
a mikro- és makrokozmosz egységéről,
az egyéni és társadalmi–szociális
létezés harmóniájáról.
Az ábrázolás funkcionális naturalizmusát
oldják és átlényegítik a szakrális
kifejezések, illetve rájátszások.
Az 5. egység nehezen értelmezhető
módon szól a létezés esetlegességéről
és a törvény bizonyosságáról.
Hogy mit takar a két fogalom, az nem is
annyira a versből, mint talán
az életmű egészéből magyarázható.
A zárójeles hozzátoldás a
megvilágosodás képi ábrázolása révén
egyszerre utal vissza az átélt,
megtapasztalt élmény elementáris
erejére, de arra is,
hogy ennek nagysága egyszeri
és megismételhetetlen,
s ennek hiánya ezentúl rávetül
a lírai én életére.
A Mellékdal a maga népdalszerű
egyszerűségével a megélhető szerelem
élményét villantja fel,
ellentétben mindazzal,
amit a meditációs folyamat révén
a lírai én megtapasztalt és átélt.
Ebben az értelmezésben műfaji
szintézisről van szó:
az óda emelkedettségét
a dal egynemű
élményvilága elégiává minősíti át.
A Dunánál (1936.):
A költemény az 1936-os könyvhétre
megjelent Szép Szó kiadvány
‘Mai magyarok régi magyarokról’ esszékötet nyitóverse.
Az “alkalmiságra” utal a címet felidézve az utolsó előtti versszak felszólítása is. A vers hármas felépítése kísérlet a klasszikus pindaroszi ódaszerkezet felújítására.
A Duna egyszerre konkrét és jelképes értelmű a versben. A folyó látványa indítja el a meditációs helyzet felvázolása után a lírai én gondolatmenetét.
A folyó azonban a legősibb bölcseleti attribútum, már Hérakleitosznál a pantha rei gondolatában az állandóság és változás egységének kifejezője.
A Duna azonban a vers kontextusát tekintve, illetve a költemény alkalmi jellegéből is következően a környező népek – eltérő történelmi sorsuktól függetlenül – egységét és egymásrautaltságát is jelképezi.
Nem utolsó sorban azonban kifejezi a József Attila-i szemlélet és világértelmezés tágasságát is.
Az első szerkezeti egység a pindaroszi ódafelfogásnak megfelelően a tárgyhoz való odafordulást jelképezi.
A lírai én
jellegzetes magatartásformája, a szemlélődés és meditáció nem a világhoz való passzivitás kifejezője, hanem
éppen a világ megértéséhez adekvát magatartás.
A második egység a tárgyról vallott felfogás kifejtése.
Rendkívül sokrétű filozófiai–eszmetörténeti gondolatot sűrít össze a harmadik versszakban József Attila.
Éppúgy föllelhetjük benne a bergsoni időfelfogást a szubjektív és objektív időről, a tudat mozgófényképes jellegéről,
mint ahogy Freud tudatalattiról szóló tanítását, illetve Jungnak az archetípusról való szemléletét is.
A második részt szervező kép az egy, az egység, a keleti filozófiák tanításához éppúgy kapcsolódik,
mint Plótinosz gondolataihoz, aki mindent az Egyre vezetett vissza.
A hellenisztikus gondolkodónál
is a kezdeti ősegységből
alakult ki a kettős világ.
A harmadik rész, mely a tárgyból levonható magatartásformát és mintát tartalmazza, erőteljes kezdősorával a történelmi–szociális egységet hangsúlyozza,
1936-ban, az erősödő fajelmélet időszakában hittétel az embereket, emberiséget a fajon,
származáson túl összekötő lényegi–nembeli összetartozása mellett.
A lírai én egyúttal föllép a szelektív emlékezet és történelemfelfogás ellen, lett légyen az osztályszempontból teleologikus,
avagy a nemzeteszme jegyében kisajátított.
Az utolsó strófa a sor elejére vetett és itt nyomatékosított
E/1-ű személyes névmással
az én szerepét és feladatát hangsúlyozza.
A bonyolult filozófiai és bölcseleti fejtegetés után az első mondat egyszerű kijelentése
(“Én dolgozni akarok”)
rendkívül nyomatékossá válik.
A munka József Attilánál
az értelmes és célirányos emberi cselekvés kifejezője.
Megfogalmazza a múlt–jelen–jövő egymáshoz való viszonyát,
immár az első két rész felismerése jegyében:
a múlt bevallása és számbavétele lehet
a kiindulópontja a jövőbe irányuló jelenbeli cselekvésnek.
Fiatalos hévvel támadja bal felől versben is, kritikában is Babits politikai elhúzódását.
Lényegében igaza van
(ezt évekkel később a Jónás könyvét író Babits maga is tudja),
de a hang sértően kíméletlen és méltánytalan
(ezt viszont József Attila látja be néhány évvel később).
Ez a támadás elszigeteli a polgári költészettől, a Nyugat elzárkózik előle.
A pártban viszont
sokan őt tartják idegen elemnek.
Az akkori pártszervezés szektás szellemének gyanús minden olyan nagy műveltségű értelmiségi, aki túlnéz
a napi politikai teendőkön.
József Attilát polgári entellektüelnek vélik, s az idegenkedést fokozza a költő tudományosan felkészült rokonszenve a freudizmus iránt.
Nem áll egyedül József Attila a jelentékeny gondolkodó elmék között, akik Freud tanításának fő eredményeit be akarják építeni a marxizmusba.
Ez lehet vita tárgya, de a szektás szellem szemében pártellenes bűn.
S így, miközben József Attila
ismételten kerül bíróság elé
verseinek világnézete miatt,
az egyik verseskönyvét el is kobozzák, miközben nemcsak a hivatalos jobboldal,
de az ellenzéki polgári baloldal is
egyre inkább a kommunista költőt ismeri fel benne -
törölték a párt tagjai közül!!!
Idegzete eddig sem volt jó.
Művész volt, nagy művész:
eleve érzékeny idegrendszerű.
A sok nélkülözés, a mélyre szívott érzelmi válságok, szerelmi reménytelenségek,
rendetlen életmód eddig is koptatták-rongálták az érzékeny idegzetet, egyszer ifjúkorában már kísérletezett
is az öngyilkossággal.
Amikor elkötelezte magát a párt feladataihoz, a pártban találta meg az egyetlen biztonságos fogódzót az életben.
És most kivetetten, egyedül állt.
Ekkor kezdett rohamosan romlani az idegrendszere.
Körülötte pedig
az egész világ készült megőrülni:
a fasizmus,
úgy látszott,
ellenállhatatlanul terjed Európában.
József Attila előbb ismerte fel a népfrontpolitika nélkülözhetetlen szükségességét, mielőtt a
kommunista párt meghirdette volna.
Amikor ő igényelte, ezt a dogmatikusok pártellenesnek minősítették. Nemsokára ez volt a pártvonal, de akkor József Attila már kivetettként rettegett a megőrüléstől.
Adódott
olykor boldog szerelem is,
amelyet megmérgezett a nyomor
és a betegség,
keresett még boldogabb szerelmet,
de viszonzásra nem talált.
És közben - legalábbis irodalmi körökben - híres költő lett.
Most már Babits is újra elismerte; összebékültek, Kosztolányi lelkesedett érte, a polgári baloldal a magáénak kívánta.
Valamennyire javult hát anyagi helyzete (Hatvani, a nagy mecénás,
Ady hajdani pártfogója is segítette),
szerkesztője lett egy új, színvonalas haladó polgári folyóiratnak,
a Szép Szónak.
De itt is eléggé magányos volt, a munkatársak, ha jó barátok is voltak, politikailag tőle jobbra álltak (legközelebb talán az anarchista Remenyik Zsigmond volt).
Egyre jobban nyomasztotta az idegbaj. Az orvosok és pszichológusok csak ideig-óráig tudtak valamit javítani:
az életet egyre elviselhetetlenebbnek érezte.
Pedig első gyűjteményes kötete,
a Medvetánc óta meg lehetett elégedve a fogadtatással,
és évről évre tökéletesebb remekműveket írt.
Világnézeti lírája egyenrangú Petőfiével és Adyéval, de túllépett rajtuk, ő a nagy szocialista megoldás vátesze, Majakovszkij és Aragon társa a világirodalomban.
Szerelmi lírája pedig hasonlóképpen Petőfivel és Adyval teszi egyenrangúvá, s a világirodalomban a legelsők társa Petrarcától Baudelaire-en keresztül Éluard-ig. Költészetében klasszicizmustól szürrealizmusig, ősmítosztól marxizmusig évezredek eredménye szövődik óriási egységgé. Minden, ami költészetünkben addig volt, beleolvadt József Attilába;
minden, ami azóta van, vele kezdődik. A "szellem és szerelem",
a humanizmus,
az európai magyarság
klasszikusa volt.
Csak idegekkel nem bírta tovább.
Vonat elé vetette magát.
A Baumgarten-díj halála után érkezett meg.
Azután nemzeti klasszikus lett.
Azután világirodalmi klasszikus.
(Hegedűs Géza)
Forrás:internet;
http://www.literatura.hu
http://magyar-irodalom.elte.hu;
Bejegyezte:NETWORK Versek Idézetek, szép történetek Klub; Magyarságunk a lét él Szőke Sándorné Operátora;
Szerkesztette: Szathmáry Olga Ottilia fenti Klubok vezetője
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!