Szeretettel köszöntelek a Versek - Idézetek - Irodalomi Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Versek - Idézetek - Irodalomi Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Versek - Idézetek - Irodalomi Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Versek - Idézetek - Irodalomi Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Versek - Idézetek - Irodalomi Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Versek - Idézetek - Irodalomi Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Versek - Idézetek - Irodalomi Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Versek - Idézetek - Irodalomi Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | Szathmáry Olga Ottilia | 0 hozzászólás
Gyerekírók gyerek nélkül
Szabó Magda, Weöres Sándor, Nemes Nagy Ágnes - csak néhány kiragadott név a huszadik század legismertebb írói közül, akik meghatározói voltak a minőségi gyermek- és ifjúság irodalomnak. A sors fintora, hogy bár a fiatalok nyelvén kiválóan értettek, saját gyerekük mégsem született.
- De hol vannak a gyerekek? - teszi fel a kérdést könyvének címében Arday Géza irodalomtörténész.
A kötetből mély emberi tragédiák rajzolódnak ki, mert a teljes család öröme nem adatott meg ezeknek az embereknek.
Miért kezdett foglalkozni evvel a témával, egyáltalán, honnan tudta, hogy ez sok művészt érintő jelenség volt?
- Csorba Győző félmondata, miszerint "A magyar irodalom javának nagy része az ötvenes években a gyermekirodalomba menekült", elindított bennem egy gondolatsort, ami végül ennek az irodalomszociológiai témának az alaposabb kutatásához vezetett - mondja Arday Géza.
Ehhez adódott egy közvetlen élményem is.
Középiskolásokat tanítottam, és érettségi tételnek adtam Polcz Alaine Asszony a fronton című önéletrajzi könyvét, ami nagy hatással volt rám is.
Ennek kapcsán személyesen találkoztam az írónővel, sokat beszélgettünk a saját gyermektelenségéről és kortársai sorsáról.
Ekkor döbbentem rá, hogy az ő élete a kiszolgáltatottságot illetően szinte tipikus volt, és az is kiderült számomra, hogy a gyermektelenség nemcsak őt érintette, hanem a művésztársak közül sokakat.
Nagy szerencsének tartom, hogy nemcsak irodalmi utalások, hanem személyes kapcsolatok is - például Zelk Zoltánnéval, Lengyel Balázzsal - segítettek az okok megismerésében.
Szabó Magdával sokat leveleztem, és végül az ő sorsán keresztül láttam meg a legtisztábban, hogy a diktatúra rendszere milyen alattomos volt.
- Valójában milyen társadalmi és személyes okai lehettek annak, hogy azok, akik írásaikkal nemzedékeket neveltek, nem vállaltak gyermeket?
- A háború utáni időszak meghatározó írói tulajdonképpen egy baráti körbe tartoztak, ők az Újholdasok.
A politika szemében szálka volt ez a művészi csoport, ezért szimbolikusan kiütötték, kivették a kezükből a tollat.
Nemes Nagy Ágnes, Szabó Magda, Mándy Iván, Pilinszky, Weöres Sándor - a legtöbbjüknek a párja is művész volt.
Egytől egyig erkölcsös emberek, akik nem tűrtek megalkuvást. Nem akartak hazugságot leírni, ezért inkább elhallgattak. Nemes Nagy Ágnes erről az időszakról azt mondta, hogy "répáskodtunk", vagyis a fontos, termékeny részük a föld alatt, szinte láthatatlanul növekedett.
A hatvanas évek második felétől az írók ismét "megszólalhattak", de még mindig csak bizonyos keretek között, így kezdtek el gyerekeknek szóló műveket írni.
A mi nagy szerencsénkre. Mert ettől a tragédiától lett a magyar gyermekirodalom magas színvonalú.
Azokat a szürreális elemeket, amelyeket a szépprózában a kultúrpolitika üldözött, az ifjúsági irodalomba be tudták építeni.
Szintén Nemes Nagy Ágnestól származik az idézet, ami rávilágít a gyermektelenség okára és szerintem alappillére a kötetnek, hogy: "Hiteles élet nélkül hiteles művészet sem lehetséges".
Ezek a művészek tudták, hogy egy gyerek révén zsarolhatóvá válnak, muszáj lett volna elvállalniuk bizonyos feladatokat, hogy a gyerekük anyagi és szellemi növekedését biztosítani tudják.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!