Szeretettel köszöntelek a Versek - Idézetek - Irodalomi Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Versek - Idézetek - Irodalomi Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Versek - Idézetek - Irodalomi Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Versek - Idézetek - Irodalomi Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Versek - Idézetek - Irodalomi Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Versek - Idézetek - Irodalomi Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Versek - Idézetek - Irodalomi Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Versek - Idézetek - Irodalomi Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Munkácsy Mihály
Krisztus - trilógiája
video a kiállításról
http://freemail.hu/mail/oriaslevel.fm?id=6e5094cc6af3f7fdfcb59aa8f61f1bdb
fönti URL címet kell bemásolni a keresőbe
Sz. Kürti Katalin
Krisztus-trilógiája
Munkácsy Mihály (1844-1900)
Krisztus-trilógiája
1881-86 között készült, Párizsban. A két első festmény: a Krisztus Pilátus előtt (1881) és a Golgota
(1884) még 1887-88-ban amerikai tulajdonba került: John Wanamaker
vásárolta meg. Később, 1911-től a philadelphiai Wanamaker áruház
különtermében állította ki, Sajnos, 1988 februárjában elárvereahol minden böjti és húsvéti szezonban
láthatta a nagyközönség is. Később elárverezték a
gyűjteményt, így a Krisztus-képek két külön tulajdonoshoz kerültek. A
harmadik mű, az Ecce homo (1896), a mester utolsó alkotása, hosszas vándorút után Debrecenbe jutott, s a Déri Múzeumban látható 1930 óta.
A "Krisztus Pilátus előtt" keletkezésére Karl Sedelmeyer - Munkácsy
"menedzsere" és életrajzírója - így emlékezett vissza: "Miért ne
válasszuk rögtön minden idők legnagyobb vértanúját, Krisztust, az
istenembert, aki az egész emberiségért halt meg? Egy jelenetet
szenvedésének történetéből?" - vetette fel a festőnek. Munkácsy
meghökkent: "Igen, de hiszen ez egy szentkép lenne, amit már ezerszer
megfestettek! Hogyan lehetne e tárgyból valami újat alkotni?"
Nem lehetetlen, hogy Sedelmeyer segített a "hogyan?"-t megtalálni, s
eljuttatta hozzá Renan könyvét. Kétségtelenül hatottak Munkácsyra az
európai múzeumokban látott analógiák, de nagy jelentőséget kell
tulajdonítanunk egyéb hatásoknak és személyiségeknek is. Az új
felfogású vallásos témák festése, írása a "levegőben lógó" feladat volt
1880 körül. Ernest Renan (1823-1892 ) "Vie de Jesus" című könyve (1863)
huszonhárom kiadást ért meg. Renan Friedrich David Strauss
vallástörténeti kutatásait és 1836-ban kiadott Das Leben Jesu (Jézus
élete) című könyvének szellemét folytatta. E teológiai írók az
evangéliumok tartalmát mint mitológiai alapanyagot kezelték és
elvetették a bibliai csodák lehetőségét. Strauss Krisztust mint
egyszerű galileai zsidót mutatta be, aki egyszerre csak azt képzeli
magáról, hogy Messiás. Renan abban különbözött elődjétől, hogy világot
megváltó isteni embernek tartotta Krisztust. Ezt a jelenséget az egyház
elutasította, üldözte, a tudósokat kizárta soraiból, a közönség és a
művészek egy része viszont mint a felszabadítás, egy új életérzés
eszközét ünnepelte.
Munkácsy előtt jó pár évtizeddel Ivanov orosz festő jelenítette meg
isteni emberként Jézust. Munkácsy valószínűleg Antokolszkij orosz
szobrász révén ismerte meg Ivanov műveit. M. M. Antokolszkij
(1843-1902) Párizsban, Rómában élt, egyik legismertebb szobra a
"Krisztus a nép előtt". Az ő révén ismerkedett meg Munkácsy Rjepin és
Verescsagin festményeivel, de orosz kapcsolataiban biztosan szerepet
játszott Zichy Mihály is, aki ekkor tért vissza Oroszországból. Nem
elhanyagolható párizsi szomszédjának, Gustave Doré grafikusnak
(1832-1883) hatása, aki 1864-ben készített Biblia-illusztrációkat.
1879-80-ban gyűjtötte a modelleket, kosztümöket, s tanulmányozta a
londoni National Gallery-ben, a müncheni és bécsi képtárban lévő
Krisztus-képeket. 1880 nyarán kezdett a hatalmas, 417X636 cm-es
festménybe, s 1881 tavaszára lett kész a "Le Christ devant Pilate"
címet viselő festmény. Mivel nem vehetett részt a Salon kiállításán,
Sedelmeyer saját La Rochefoucauld utcai palotájában mutatta be. A siker
óriási volt: naponta több ezren látogatták a kiállítást. Minden nagy
európai és amerikai lap tudósítókat küldött, főként a londoni és New
York-i újságírók mutattak érdeklődést, s beharangozták a készülő
vándorkiállítást. "Ez az én Krisztusom, én éppen így fogtam fel, mint
filozófust, mint embert!" - nyilatkozott Renan. Ez a kijelentés
indokolttá tette a kérdést: vajon vallásos vagy forradalmi, netalán
nihilista kép - ahogy egy orosz herceg nevezte - a Krisztus Pilátus
előtt?
Sedelmeyernek arra is volt gondja, hogy kivédje a képet ért egyházi
kritikákat. Megnyerte a párizsi Saint-Jean Társaságot, amelynek
rendezvényén Desire Laverdant olvasta fel tanulmányát a képről.
Megállapította, hogy Munkácsy vallását gyakorló, áhítatos keresztény,
festménye pedig igazi evangéliumi dráma.
"Anélkül, hogy tagadnók egy
istenibb alkotás lehetőségét, kijelentjük, hogy láttuk Jézus
Krisztusnak egy igazi és igen szép képét" - írta. Albert Réville, a
College de Francé vallástörténeti tanára így nyilatkozott: "íme a
műítészek és egyúttal a történelem Krisztusa, olyan Krisztus,
amilyennek azt a hívők és egyúttal a XIX. század szabadgondolkodói is
képzelik. E kép nemcsak a művészet, de az eszmék történetében is
korszakot alkotó."
A vallásosság kérdéséről Munkácsy is nyilatkozott H. de Blowitz
kérdésére, a londoni Timesban: "Sosem próbáltam isteni személyt
festeni, mivel ami isteni, azt az ember nem képes megfesteni. Én az
emberi alakban megjelent Istent akartam ábrázolni." Renan hatását
mutatja, hogy lefestette Krisztus glóriáját és hogy meghívta Renant az
ünnepi bankettre.
1882 januárjában Bécsben, februárban-márciusban, Budapesten, 1882
tavaszától 1885 őszéig - kisebb megszakításokkal - Angliában (közben
német városokban, majd Varsóban, Brüsszelben, Amszterdamban) vándorolt
a kép, hatalmas sikert aratva.
1882 januárjában Bécsben, februárban Budapesten mutatták be tehát a Krisztus Pilátus előtt-et.
A régi pesti Műcsarnokot (ma Képzőművészeti Főiskola) templommá
alakították. Közel nyolcvanezer ember látogatta egy hónap alatt a nagy
festményt, amelynek fogadtatásában két főpap vállalta a legnagyobb
szerepet. Haynald Lajos (1816-1891)
kalocsai érsek, aki már 1874-től ismerte Munkácsyt (palotájában látta
vendégül a nászuton levő festőt).
Ipolyi Arnold (1823-1886)
besztercebányai püspök, aki valószínűleg ekkor ismerkedett meg
Munkácsyval.
Ipolyi Arnold, úgy is mint a Magyar Régészeti és Művészettörténeti
Társulat elnöke, hosszas előadásban méltatta a művet. Beszédét,
akárcsak Szász Károly és Tárkányi Béla ódáját (Venite adoremus címmel)
és a francia valláskritikai vitákat, közölte az Egyházművészeti Lap.
Czobor Béla örömmel állapította meg itt: "Renan szavai sem ártottak e
műremeknek: Munkácsy vallásos alkotása diadalmaskodott felettük."
Valószínűleg Haynald érsek sugallatára gyűjtés indult, amelynek célja a
nagy festmény itthon tartása volt. Haynald és Kovács Zsigmond veszprémi
püspök 1000-1000 Ft-ot ajánlott fel. Példájukat azonban alig követte
valaki. Annál nagyobb összeg jutott a lakomákra, a díszünnepségekre!
Eközben Munkácsy szakadatlanul dolgozott a második képen, amelynek
először a Consummatum est (Elvégeztetett) címet adta, később lett
Krisztus a Kálvárián vagy Golgota.
1884 húsvétján nyílt meg a szenzációt jelentő tárlat (Sedelmeyer
palotájában), itt egymással szemben állt a két Krisztus-kép. 1884 őszén
Budapesten volt a másodbemutató. A bemutató után Kalocsára, majd -
Ipolyi Arnold kíséretében - Besztercebányára utazott a Munkácsy
házaspár.
Eközben a Krisztus Pilátus előtt
Angliában, Skóciában és Észak-Írországban vándorolt, majd eljutott a
német és skandináv városokba is. Katolikus, református, unitárius,
ortodox papok, prédikátorok beszéltek a nagy kép előtt, a hívek ezrei
utaztak a bemutatókra.
Karl Sedelmeyer, Európa egyik legjelentősebb műgyűjtője 1886 őszén útra kelt Amerikába, s magával vitte a Krisztus Pilátus előtt-et.
Munkácsy is utánahajózott. A lapok lelkesedéssel üdvözölték a
festményt, egyedül a New York Times kritikusa nevezte az eseményt "az
áhítatosság ürügyén történő pénzszerzés"-nek. A nagy sikerű kiállítás
után egy mélyen vallásos férfi, John Wanamaker vásárolta meg a Krisztus Pilátus előtt-et, majd az 1887-ben bemutatott Golgotá-t is.
A nagy európai és amerikai diadalul után Munkácsy betegsége
elhatalmasodott. Mozart-képe megbukott, Sedelmeyerrel kötött szerződése
lejárt. Levelei sorra tanúskodnak kedélyállapota romlásáról,
szkepszisének elmélyüléséről. Az egyik, feleségének szóló levelében ezt
olvashatjuk, kis feszületével kapcsolatban: "Mindenáron ragaszkodom
hozzá. Az utolsó éveken át jól megvédett, a védelme alatt akarok
maradni."
Egyre
több időt töltött gyógyintézetekben, fürdőkben, s közben robotolt;
unalomig ismételte régi képeinek variánsait, holland modorú
életképeket, illetve párizsi szalonképeket, portrékat festett. A 90-es
évek elején ismét felbukkant a Krisztus-téma, s 1896-ra elkészült a
trilógia befejező képe, az Ecce homo.
A mű bemutatója Budapesten volt, a millennium évében, az Andrássy úton
levő Belle-Vue mulató udvarán, külön pavilonban. Hatalmas érdeklődés
kísérte a bemutatót, a kritika véleménye megoszlott. Többen észrevették
a festő fáradtságát, illetve hitevesztettségét.
Munkácsy már haza sem tért Párizsból, Baden-Badenben és Endenichben élt
még négy évet. Műtermét és képeit 1898-ban elárverezték. A magyar állam
ugyan nem törődött ezek megszerzésével, de nagy pompával temette el
1900. május 9-én.
Az Ecce homo-t
Kádár Gábor nyomdász és grafikus vásárolta meg és vándoroltatta azzal a
céllal, hogy a bemutató jövedelméből majd hazahozatja a művet. Hosszú
vándorút következett: Budapest után Bécs, Brüsszel, Nagy-Britannia,
Amerika.
1910 körül Európában és Magyarországon is feléledt a Munkácsy-kultusz.
1911-ben felavatták Munkácsy síremlékét, Teles Ede művét. Prohászka Ottokár püspök beszédében leszögezte: "Prófétai géniusz volt Munkácsy, mert híven, páratlanul meglátta Krisztus dicsőséges arcát; misztikus vallásos géniusz volt, mert elérhetetlen mélységekből fakadtak eszméi."
Felvetődött a gondolat, hogy a Krisztus-trilógia a Rezső térre
tervezett Ferenc József templomban kapjon helyet. Két újságíró
tárgyalni kezdett John Wanamakerrel, aki nem zárkózott el az eladás
ötletétől. Pénz azonban még az Ecce homo
megvételére sem volt. Ez a nagy kép ekkor került vissza Európába, és be
is mutatták az Ernst Múzeum jubileumi Munkácsy-kiállításán, amelynek
védnöke dr. Csernoch János hercegprímás volt.
1914-ben más gondja volt Magyarországnak és a fővárosnak is, így
elodázódott az ügy. Ekkor Déri Frigyes (1852-1924) bécsi selyemgyáros
megvásárolta a képet. Az ő hagyatékának részeként került a mű
Debrecenbe, a Déri Múzeumba.
A Krisztus Pilátus előtt
címet viselő képen Munkácsy Krisztus és Pilátus első találkozását
ábrázolja. A két alak közti ellentétet, feszültséget elsősorban
színekkel fejezte ki Munkácsy. Elmondta barátainak, hogy a Biblia
olvasásakor Jézus ruhájának fehér színe gyújtotta fel először
képzeletét. A történeti hűségnek megfelelően fehér ruhában van a
helytartó is. Krisztus középen áll, tekintetünk az ő összekötözött
kezéről indul el és Pilátuson át vezet tovább az anya alakjáig, az
ágáló farizeusig, s vissza a főalakig. Munkácsy ecsetjárása
feszültséget hordoz: élénken, szélesen, indulatosan, szinte vibrálóan
kerültek fel a festékfoltok.
Krisztus és Pilátus második találkozását jóval később, 1896-ban
festette meg Munkácsy. Ha "szó szerint" idézzük az evangéliumot,
valóságos vallásos drámának érezzük az Ecco homo-t,
ha eszmei mondanivalóját ragadjuk meg, moralizáló alkotásnak látjuk,
amely kifejezi a beteg, fáradt festő szkepszisének elmélyülését.
A törvénykezési palota udvarán, megemelt oszlopos erkélyen áll a két
főszereplő. Pilátus a töviskoronás, vörös köpenyes, megostorozott
Krisztusra mutat. Szinte halljuk az erkély alatt hömpölygők kiáltását:
"Feszítsd meg, feszítsd meg!" S ez a mozzanat, a túlzott elbeszélő
jelleg tette Munkácsy művét kritika tárgyává. Krisztus arca beesett,
meggyötört, égre szegeződő tekintete megtört. Ez a drámai portré
Munkácsy utolsó önarcképét rejti.
Az emelvény alatt hömpölyög, hullámzik a tömeg; a mozdulatok, a heves
gesztusok egymásba érnek. Munkácsy a hatalmas csoportkompozíciót úgy
fogta össze, hogy az egyéni indulatoknak, karaktereknek is teret adott,
s ezzel enyhítette a hatásvadászó, fáradt színvilágú mű hibáit.
A bibliai történés sorrendjében utolsó jelenet Krisztus megfeszítése,
Munkácsy azonban másodikként, ereje teljében, 1884-ben festette meg a Golgotá-t.
Míg az első festményeknek zárt tér, a törvénykezési terem a színhelye,
a Golgotá-é a Koponyák hegye. Ott az adott tér is segített összefogni a
kompozíciót, itt a hatalmas természeti kép szinte elnyeli a
csoportokat. Az első kritikák is kifogásolták, hogy tulajdonképpen két
részből áll a kép: a Kálváriacsoportból és az eltávozó tömegből. Nem
véletlen, hogy Munkácsy később négy-öt változatban is feldolgozta a
Kálvária-részt. A legjobb változat, a drezdai feszület sajnos
elpusztult.
Alig látható szálak kötik össze a keresztre feszítetteket és a távozó
tömeget: a hóhér lajtorjája, a fegyverek és a másik szélről
visszatekintő arab lovas. Az izgalmas, lélektanilag szépen motivált
figurák mellett jellegtelen, kidolgozatlan alakok is előfordulnak a
képen. A mű legnagyobb erénye a tájfestés. A vörösbe forduló
lilás-feketés égalja szinte sugallja a Biblia természetleírását, az
apokaliptikus képet (Máté 27).
A korabeli kritikák kifogásolták, hogy Krisztus alakja nem a
középpontban áll, s hogy ezért nem felel meg igazán a vallásos
eszménynek. Ha azonban összehasonlítjuk a három festmény
Krisztus-alakjait, látnunk kell, hogy Jézus nem a bibliai történés
során lesz egyre elesettebb, az "isteni" helyett egyre esendőbb,
emberibb, hanem a megfestés sorrendjében.
Abban a korban, amikor "a vallásos szemlélet válsága nem hatott
serkentőleg a vallásos művészetre, nem mozgósított új ábrázolástípusok
kidolgozására" (Széphelyi F. György), jelentékeny tényező volt a magyar
művészetben Munkácsy hármasképe. Nagy kár, hogy Magyarországon még
Ipolyi Arnold és Haynald Lajos törekvései ellenére sem sikerült itthon
tartani a két Krisztus-képet, ami talán egy Feltámadás megfestésére ösztönözte volna a még ereje teljében levő festőt.
Forrás: Vigilia, 1989/3 231-233. oldal
Sz. Kürti Katalin
Munkácsy Krisztus-képei Amerikában
A Krisztus-trilógiát senki
- még Munkácsy Mihály -
sem látta együtt, egymás mellett. A két első kép, a Krisztus Pilátus előtt (1881) és a Golgota (1884) 1889-ben, a párizsi kiállításon volt látható utoljára Európában, a befejező darab, az Ecce homo 1896-ra készült el, s "járt" ugyan Amerikában is, de soha nem állt két párdarabja mellett.
A trilógia hányatott sorsáról, amerikai útjáról
emlékezünk most meg.
Mint ismeretes, a Krisztus Pilátus előt-tet Karl Sedelmeyer,
a nagystílű műgyűjtő mutatta be először párizsi palotájában 1881-ben.
Sikerét látva elszállította a nagy képet Bécsbe, Pestre, majd kétéves
angliai diadalútra. 1884 húsvétjára visszatért a nagy kép, s együtt
láthatta a párizsi közönség az időközben elkészült Golgota
társaságában. Pesten volt a Golgota másodbemutatója, Bécsben pedig a
két kép közös kiállítása. Ezt követően a szigetországban vándorolt a
Golgota, míg a Krisztus Pilátus előtt eljutott Berlinbe, Hamburgba,
Stockholmba, Christianiába.
Karl Sedelmeyer - akinek arcmását 1879-ben Munkácsy megfestette -
kiváló menedzsernek mutatkozott. Valószínű, hogy nem akadt Európában
párja, vagy csak kevés. A két nagy Krisztus-kép diadalútja, európai,
majd amerikai sikersorozata egyértelműen bizonyította ezt. Mindig
megtalálta partnereit: Angliában az Agnew, illetve Mawson céggel,
később, Amerikában, Wanamakerrel szövetkezett.
Míg Európa nagyvárosaiba - Párizst, Bécset kivéve - külön-külön,
két-három év késéssel jutott el a két nagy biblikus kép, Amerikába
egymás után, pár hónapon belül, illetve - bizonyos helyekre - együtt.
Sedelmeyer ugyanis jól látta a közelgő gondokat: az impresszionisták
diadalát, Munkácsy népszerűségének hanyatlását, elhatalmasodó
betegségét,
másrészt azt, hogy Amerika még kiaknázatlan, jó felvevő piac, ahol
Munkácsy képeinek nagy esélyei lehetnek. Ezért vitt 1886 nyarán
amerikai milliomosokat a festő műtermébe, ezért melengette az ötletet,
amit Munkácsy így jelzett Cecile-nek 1886. június 16-17-én írt
levelében: "Sedelmeyer most volt nálam... arról álmodik, hogy Amerikába
megy, hogy elébe menjen az üzletnek, ha már az üzletek nem jönnek
elébe...
Rábeszél, hogy menjek vele Amerikába arcképeket festeni és
milliomosként hazatérni. Krisztusomnak amerikai kiállításán kérődzik.
De nem talál rá vállalkozót, tehát ő maga akarja megkockáztatni."
Később Sedelmeyer így fogalmazta meg az Amerikába vitel okait:
"kötelező hála illeti azt az Amerikát, amelynek műpártolói elsőként
ismerték fel a nagy művész zsenialitását... Ha Magyarország a
szülőföldje, Franciaország művészhazája, egyre inkább Amerika lesz
művei végső, maradandó otthona".
Ez a megállapítás igaz volt. Az ismeretlen fiatalembert, annak idején,
Düsseldorfban meglátogatta John R. Tait újságíró és Willstaek
vasgyáros. A milliomos 1870-ben megvásárolta és Amerikába vitte a Siralomházat (később a philadelphiai Academy of Fine Arts féltett kincse lett),
a Milton pedig a New York-i Lennox Library termét díszítette 1879-től, miután Robert Lennox Kennedy megvásárolta a nagybátyjáról elnevezett könyvtár számára.
Csendéletek, szalonképek sora volt már New Yorkban W. H.
Vanderbilt, W. Astor, H. G. Marquand, A. Belmont, Moris K. Jesup, H.
Hilton, F. Blumenthal, C. J. Osborn, 0. D. Munn, R. Stuart
tulajdonában, W. E. Waltersnél Baltimore-ban, Gibson (Philadelphia) és
Rice (Boston) gyűjtők, milliomosok otthonában.
1881 áprilisában egy nagy tanulmány jelent meg a The American art
review-ben John R. Tait tollából, több festmény, rajz reprodukciójával,
Munkácsy arcképével. Tait áttekintette Munkácsy életét, és leírta az
Amerikában található művek egy részét.
Nem akármiért vitte tehát Sedelmeyer Munkácsy kiállítását Amerikába,
súlyos milliókat remélt. A művészt is biztosította: nagyszámú és jól
megfizetett portrémegrendeléseket kap odaát. Sedelmeyer megtalálta a
számítását, Munkácsy kevésbé.
Sedelmeyer már 1886. november elején áthajózott a Krisztus Pilátus
előtt című képpel, s megkezdte a kiállítás előkészületeit. Munkácsy is
követte őt november 14-én, a La Champagne postahajón.
Keservesen meggyötörte a tizenöt napos tengeri út, de fényesen kárpótolta a fogadtatás, amelyben része volt a kinn élő magyarok spontán lelkesedésének.
Úgy várták és köszöntötték, mint annak idején Kossuth
Lajost. Az ünnepségek szervezője Pulitzer József, a híres újságkirály
volt.
1886. november 19-én nyílt meg a kiállítás New Yorkban a 23. utcában
lévő Old Tabernacle kiállítótermében. Hatalmas sajtóáradat dicsérte a
Krisztus Pilátus elöttet.
Nyilatkoztak a művészek, politikusok, egyházi
személyek, híres újságírók a New York Starban, a Theatre-ben, a
Figaróban, a The Magazin of Artban stb.
Egyetlen negatív észrevétel volt: a New York Times kritikusa az
eseményt "az áhítatosság ürügyén történő pénzszerzés"-nek tartotta.
Közép- és dél-amerikai újságokban is jelentek meg cikkek és komoly tanulmányok, példaként említsük meg José Marti,
a híres kubai költő és Amerika-szerte ismert újságíró tanulmányát. New
York-i levele 1887. január 28-án jelent meg a Buenos Aires-i Nacion
című lapban.
Ebben ezt írta a kubaiak Petőfije:
"Ma elmegyünk oda, ahova egész New York ellátogat:
megnézzük a magyar festő, Munkácsy Krisztusát
.
Éljen, éljen! - így mondják magyarul azt, hogy viva
- kiáltozzák a festők, költők, újságírók, papok, politikusok mindenütt, ahol megjelenik Munkácsy,
aki eljött New Yorkba mintegy azért, hogy még nagyobb hírverést csapjon képének és növelje látogatottságát...
A pompa, amely útját kíséri, Rubens életére emlékeztet,
aki mindent úgy szeretett,
ha arany- és ezüsttel áttört szövet övezi..."
A siker valóban káprázatos volt.
Munkácsy örömmel írta feleségének 1886. november 19-én:
"a Rochefoucauld utcai jelenetek nagy megelégedésemre megismétlődtek",
25-én pedig arról számolt be, hogy
"A tegnapelőtti bankett fenséges volt, vagy száz ember a pénzvilág és az értelmiség előkelőségeiből.
Hétfőn utazom, hogy egy kis körutat tegyek Washingtonba, Philadelphiába, hogy megnézzem a városokat és az én Siralomházamat. Ma nincsen portréfestésem.
Megyek meglátogatni néhány
magángyűjteményt, a Vanderbilt, a Stuart stb. képtárt. A Miltonon
kezdem, melyet még nem volt időm megtekinteni..."
Pár nap múlva részletes
és mélyreható kritikát írt Munkácsy az amerikai gyűjteményekről.
Philadelphiában ismerkedett meg John Wanamakerrel,
aki megfestette vele tizenöt éves leánykájának arcmását,
és megvette a Három hölgy a parkban című képét.
A milliomos később elmondta, hogy amikor először látta
a Krisztus Pilátus előttet, nem értette,
miért térdelnek a bibliát mormoló emberek százai a kép előtt.
Fokozatosan szerette meg a képet, s jutott el a vásárlás gondolatáig.
A valószínűleg holland ősöktől származó, mélyen vallásos John Wanamaker igazi self-made man volt.
Alacsony sorból indult (édesapja téglaégető műhelyében dolgozott kilencéves korától), de a nyolcvanas évekre már Amerika egyik leggazdagabb embere volt.
Róla is szól Kellermann karrierregénye, az
Alagút.
Miután Munkácsy hazatért 1887. január elején, Sedelmeyer szorgalmasan
küldte és adta el Amerikában - valószínűleg Wanamaker közvetítésével -
Munkácsy képeit.
Így került amerikai tulajdonba a szalonképek,
holland modorú életképek sora 1886-87-ben.
Vásárolt Charles Smith, Jay Gould, L. Roth, M. Fiske,
A. Wilson (New York), Potter-Palmer (Chicago),
Olivér Ames (Boston).
Ekkor került a Metropolitan Museum of Artba a Zálogház.
Ez a siker, valamint a Wanamakerrel kialakult üzleti kapcsolat
biztosítékot jelentett Sedelmeyernek arra, hogy kiküldje a Golgotát is.
Tudta, hogy nem kell visszahozni, mert a Krisztus Pilátus előttet már
megvette Wanamaker 600 ezer frankért (120 ezer dollár), s természetesen
saját hasznára kezdte vándoroltatni Amerika kiállítótermeiben,
templomaiban.
1887-ben érkezett meg a Golgota (Christ on Calvary címmel) és a Mozart
halála (ezt Gen Russel. A. Alger detroiti milliomos vásárolta meg). A
Golgota bemutatója, 1887 októberében, ugyancsak New Yorkban, a
Tabernacle kiállítóhelyiségében volt.
Terjedelmes katalógus foglalta össze az eddigi bemutatók sajtóját, és részletes tanulmányt közölt. Az ötödik kiadás már tartalmazta az amerikai reagálásokat is, például Daniel Huntingtonnak, a New York-i rajzakadémia tanárának levelét, vagy a brooklyni Franklin utcai templom presbiterének beszédét.
Két hónap
alatt több mint negyven cikk jelent meg a New York Heraldban, a Daily
Newsban, a The Churchben, a The Magazine of Art, a The Church Review
című lapokban, a Starban, Theatre-ben, a Figaróban. Nyilatkoztak a New
York-i, brooklyni, washingtoni unitárius, protestáns, katolikus,
ortodox, zsidó, metodista teológusok és világi személyek. Több tízezer
példány kelt el Chas. Koepping rézkarcából, amelynek darabja 30-125
dollár volt.
John Wanamaker e sikersorozat után megvásárolta a Golgotát is 500 ezer
frankért (100 ezer dollár).
A vándoroltatás után Lindenhurst nevű
Jenkinstow-beli házában őrizte a két Krisztus-képet.
Amikor tűz ütött ki, 1907. február 8-án, elsőként ezeket mentette ki a házból, rámájából kivágva.
A restaurálás után Philadelphiában,
az 1911-ben avatott Wanamaker-store-ba vitte.
Ennek nyolcadik emeletén kialakított egy különtermet.
1914-ben már itt látta és írta le a két biblikus képet Reményi József.
Egymással szemben, egymástól
15 méternyire helyezkedtek el.
Köztük Munkácsy palettája
, Barrias Munkácsy-szobra és egy néger festő,
Tanner (akit Párizsban taníttatott Wanamaker)
biblikus képei álltak.
Az üzletet tovább vivő Wanamaker-örökösök
közkinccsé akarják
tenni a két festményt, ezért a böjti és húsvéti szezonban az üzlet nagy
fogadótermébe-udvarába függesztik ki közszemlére.
Az eltelt száz esztendő alatt
egyszer hajóztak vissza Európába
a képek Wanamaker jóvoltából:
az 1889-es párizsi világkiállításon szerepeltek és nagydíjat kaptak.
Annikor elkészült az Ecce homo (1896),
előbb Budapesten, Bécsben, Brüsszelben,
Angliában, majd Amerikában
mutatta be egy magyar-angol konzorcium.
Elképzelhető, hogy Philadelphiában is
bemutatták a harmadik nagy képet, de ekkor (1902-1906 között)
párdarabjai még Wanamaker magánvillájában voltak, tehát semmiképpen nem
szerepelt együtt a trilógia. A tízes években
- Ernst Lajos és Lázár Béla munkájaként - felmerült a trilógia
összegyűjtésének ötlete. 1914-ben az Ernst Múzeumban bemutatták az Ecce
homót, és tárgyalás indult Wanamakerrel. Ebben a háborús időszakban
csak az Ecce homo visszaszerzésére volt pénz és erő, méghozzá egy
magángyűjtő. Déri Frigyes jóvoltából. Ő vásárolta meg 1916-ban a
trilógia utolsó és fáradt darabját, így látható ez Debrecenben, a Déri
Múzeumban, míg párdarabjai Philadelphiában, a Wanamaker-store-ban,
redukciói a Magyar Nemzeti Galériában.
Forrás: Művészet, 1987, 11-12. 45-49 oldal
Elek Artúr
Munkácsy Krisztusképei
Különösen alakult Munkácsy képeinek végzete. Alkotójuk korán
elszármazott hazulról. A híre idegenben kelt föl.
A siker, a dicsőség mind ott érte. Nagy festményeinek megvásárlásához Európa szegény volt és talán nem is eléggé lelkes.
Az akkori Magyarország mindenesetre szegény, bár hiszen egy kis bátorsággal, egy kis elszántsággal futotta volna arra, hogy itthon marassza legnagyobb festőjének ünnepelt remekeit.
Ha mindent számbaveszünk, a mester főművei közül csak néhány
fiatalkori és néhány későkori alkotása van itthon: az Éjjeli csavargók,
a Tépéscsinálók, az Újoncok az előbbiek közül (a "Siralomház" itthoni
példánya már csak replika az Amerikába került eredeti után), s a
Honfoglalás és Ecce Homo az utóbbiak közül. A Szépművészeti Múzeum
évtizedes fáradhatatlansággal, igaz, összegyűjtött egy hatalmas
teremnyi Munkácsy-képet s gyűjtésének eredményével Munkácsy
értékelésének új korszakát indította meg, de azokat a műveket, melyek
Munkácsy legnagyobb művészi erőfeszítéseit érzékítik meg, mindeddig nem
volt módjában külföldről - sajnos, Amerikából - hazahoznia.
Így van az, hogy az a nemzedék, amely annak idején, mikor a Milton, a
Krisztus Pilátus előtt, a Kálvária, a Mozart halála itthon is látható
volt, kellő ítélettel tudott elmerülni beléjük, ma már vagy nem él,
vagy az emberi életkor hanyatló szakában él, - a mai javakorú ember
pedig még gyermek volt, mikor a Krisztus-képek megbámulására magával
vitték őt megindult szülei. Így van az, hogy Munkácsy oeuvrejéből éppen
leghatalmasabb és legnagyobb sikerű alkotásait nem ismerjük s kérdés,
hogy azoknak híján egyáltalán beszélhetünk-e Munkácsy ismeréséről? A
reprodukció, ha még oly sikerült, ha még oly részletező és nagyméretű
is, nem pótolja az eredetit. Nem pótolják a hozzájuk készült
részlettanulmányok és vázlatok sem, melyekből olyan pompás darabokat
gyűjtött össze múzeumunk. És nem pótolják a replikák sem, még ha a
mesternek végig sajátkezű alkotásai volnának is.
Ilyen két replika került most haza és látható az Ernst-múzeumban.
Charles Sedelmeyer, Munkácsy ismert műkereskedője és barátja írja róla
kiadott nagy illusztrációs könyvében, hogy a Krisztus Pilátus előtt-nek
és a Kálváriá-nak ezeket a replikáit Munkácsy arra gondolva készítette,
hogy az Amerikába származott eredetiket képviseljék Európában s talán a
mester hazájában. Munkácsynak ez a titkos gondolata most valóra is
bevált, a két replika itthon van és hihetőleg itthon is maradt.
Kívánatos volna, és művészi értéküknél fogva meg is érdemelnék, hogy
így legyen.
A felülről rájuk ömlő "szuffita"-világításban igen hatásosak. Különösen
a "Kálvária", amely színkompozíciójában egységesebb. Sötétbarna alapról
virítanak ki rajta a színek. Általában határozottabbak és élénkebbek
ezek a színek, mint Munkácsynak itthon őrzött képein. Rendkívül
hatásosak a feketével mélyített nagy kék foltok. A különböző színekben
azonban nem foglalja össze tónus. Főként a nagy fehér foltok bontják
fel a színkompozíció egységét. Hogy mindebben mi írandó az ugyanazon
képtárgy megismétlésével járó kisebb érdeklődés és lendület rovására,
az eredetinek ismerete nélkül lehetetlen megítélni. A részletekben
jobban megmérhető a replika és az eredeti közötti különbség. A
"Kálvária" képe mellé kifüggesztették ugyane kép megfeszített
Krisztusának egyik tanulmányát (a Szitányi-gyűjteményből való). Milyen
nagyszerű festői munka, a szélességnek, a lágyságnak és összegének: az
erőnek milyen elragadó alkotása ez a félakt. Hozzá képest a replika
Krisztus-alakja száraz és keményhatású. Érthetően, nemcsak azért, mert
megismétlése egy meg nem ismételhető lendületnek, hanem azért is, mert
a hazakerült replikák félakkora méretűek, mint az eredetijük. A kisebb
méret egymagában is fékezőn hathatott a lendületre.
Művészkörökben mindig sok szó esett arról, hogyan szokta Munkácsy hírre
kapott műveinek másodpéldányait elkészíteni. Nem egy fiatal magyar
tanítványa volt, kikkel nagyjából megfestette a replikát s maga éppen
csak végigment rajta ecsetjével. Egy Szubics nevű horvát származású
festőnek maradt meg a híre, hogy az ecsethúzása szakasztott olyan volt,
mint Munkácsyé. Ezt a festőt, ki a maga nevén semmit sem alkotott,
különösen szerette az olyan másolásszerű munkához segítségül venni.
Mind igaz lehet, de bizonyára csak Munkácsy históriás és modern tárgyú
genreképeinek esetében. Ezek a művei nem tartoznak legsikerültebb
alkotásai közé, de nagyon népszerűek voltak és különösen Angliában és
Amerikában igen kelendőek. Ezeken bizonyára nagy tér jutott a
tanítványok és segédek számára. Meg is látszik rajtok: nem egyikük
teljesen idegen Munkácsytól: semmi sincsen meg rajtuk abból, ami
művészetére nézve jellemző.
A Krisztus-képek replikáin nem valószínű, hogy nagyobb szerepet
juttatott volna a fiataloknak. Lépten-nyomon a keze lendületére
ismerünk rajtok és arra az aszfaltbarnával árnyékoló széles és lágy
ecsetnyomra, amely egy húzásra rajzol, színez és mintáz. Leibl
ecsettechnikájára emlékeztet ez a festőmód, Leiblnél azonban inkább
öncél, szinte tüntető bravúr. Munkácsy finom átmenettel olvasztja
egymásba ecsetjének nyomait. A két kép közül a Kálvária az, amelynek
részein jobban megismerszik a mester keze. A kivégzés helyéről távozó
csoportban a széles gesztussal magyarázó szakállas farizeus arcán
szinte szemmel kitapintható Munkácsy kezenyoma. A Krisztus Pilátus
előtt alakjain inkább a ruha megfestésén érzik a munkácsyas lendület.
Milyen egy lélegzetre - majd azt mondhatni: egy suhintásra - odafestett
a nézőnek hátat fordító római köpenyének barnája. És a kék színnek
micsoda átható erejével - tüzével, mondhatnók - és mégis mennyi
árnyalatával teljes a katona lándzsája végénél előrehajló ember
köntöse. Ezt és sok más részletet csak Munkácsy festhette, mert bennük
van az, ami benne legegyénibb volt.
Vannak a két képnek, főként a Krisztus Pilátus előtt-nek feltűnően
gyönge helyei is. Ilyen a Pilátussal szemköztálló Krisztus fejének
elmosódottsága, magának Pilátusnak bizonytalan rajzú feje, vagy a
kisgyermekét tartó asszonynak kifejezéstelen arca. Ha az ember ezeket a
részleteket az Amerikába került eredetiről készült fényképekkel
hasonlítja össze, szembeszökővé válik az eredeti és a replika között
való különbség. Munkácsyról írott könyvében Sedelmeyer azt állítja,
hogy a két replika frissebb hatású az eredetijénél. Nehéz elhinni.
Inkább a fáradtság jelei látszanak rajtuk, helyenként bizonyos
merevségek és kiegyenlítetlenségek alakjában.
Mindezért arról, hogy a részletekben oly nagyszerű Munkácsy hogyan
tudott forma- és színmennyiségeket összefoglalni, hogyan tudott nagy
egységet alkotni, a replikák ismerete után sem tudunk véleményt
alkotni. Kisebb képei erről többet mondanak, mint ezek a replikák,
melyekben a színkompozíció darabos hatású. Milyen hatású lehet az
eredetijük? A művészet dolgaiban senkinek sincsen joga a
következtetésre. A művészet megítélése az autopsia feladata, az
érzékelésé, minden eset külön-külön mérlegelésé, nem a behúnyt szemű
logikáé.
URL CÍM: Elek Artúr
Munkácsy Krisztusképei
Különösen alakult Munkácsy képeinek végzete. Alkotójuk korán
elszármazott hazulról. A híre idegenben kelt föl. A siker, a dicsőség
mind ott érte. Nagy festményeinek megvásárlásához Európa szegény volt
és talán nem is eléggé lelkes. Az akkori Magyarország mindenesetre
szegény, bár hiszen egy kis bátorsággal, egy kis elszántsággal futotta
volna arra, hogy itthon marassza legnagyobb festőjének ünnepelt
remekeit. Ha mindent számbaveszünk, a mester főművei közül csak néhány
fiatalkori és néhány későkori alkotása van itthon: az Éjjeli csavargók,
a Tépéscsinálók, az Újoncok az előbbiek közül (a "Siralomház" itthoni
példánya már csak replika az Amerikába került eredeti után), s a
Honfoglalás és Ecce Homo az utóbbiak közül. A Szépművészeti Múzeum
évtizedes fáradhatatlansággal, igaz, összegyűjtött egy hatalmas
teremnyi Munkácsy-képet s gyűjtésének eredményével Munkácsy
értékelésének új korszakát indította meg, de azokat a műveket, melyek
Munkácsy legnagyobb művészi erőfeszítéseit érzékítik meg, mindeddig nem
volt módjában külföldről - sajnos, Amerikából - hazahoznia.
Így van az, hogy az a nemzedék, amely annak idején, mikor a Milton, a
Krisztus Pilátus előtt, a Kálvária, a Mozart halála itthon is látható
volt, kellő ítélettel tudott elmerülni beléjük, ma már vagy nem él,
vagy az emberi életkor hanyatló szakában él, - a mai javakorú ember
pedig még gyermek volt, mikor a Krisztus-képek megbámulására magával
vitték őt megindult szülei. Így van az, hogy Munkácsy oeuvrejéből éppen
leghatalmasabb és legnagyobb sikerű alkotásait nem ismerjük s kérdés,
hogy azoknak híján egyáltalán beszélhetünk-e Munkácsy ismeréséről? A
reprodukció, ha még oly sikerült, ha még oly részletező és nagyméretű
is, nem pótolja az eredetit. Nem pótolják a hozzájuk készült
részlettanulmányok és vázlatok sem, melyekből olyan pompás darabokat
gyűjtött össze múzeumunk. És nem pótolják a replikák sem, még ha a
mesternek végig sajátkezű alkotásai volnának is.
Ilyen két replika került most haza és látható az Ernst-múzeumban.
Charles Sedelmeyer, Munkácsy ismert műkereskedője és barátja írja róla
kiadott nagy illusztrációs könyvében, hogy a Krisztus Pilátus előtt-nek
és a Kálváriá-nak ezeket a replikáit Munkácsy arra gondolva készítette,
hogy az Amerikába származott eredetiket képviseljék Európában s talán a
mester hazájában. Munkácsynak ez a titkos gondolata most valóra is
bevált, a két replika itthon van és hihetőleg itthon is maradt.
Kívánatos volna, és művészi értéküknél fogva meg is érdemelnék, hogy
így legyen.
A felülről rájuk ömlő "szuffita"-világításban igen hatásosak. Különösen
a "Kálvária", amely színkompozíciójában egységesebb. Sötétbarna alapról
virítanak ki rajta a színek. Általában határozottabbak és élénkebbek
ezek a színek, mint Munkácsynak itthon őrzött képein. Rendkívül
hatásosak a feketével mélyített nagy kék foltok. A különböző színekben
azonban nem foglalja össze tónus. Főként a nagy fehér foltok bontják
fel a színkompozíció egységét. Hogy mindebben mi írandó az ugyanazon
képtárgy megismétlésével járó kisebb érdeklődés és lendület rovására,
az eredetinek ismerete nélkül lehetetlen megítélni. A részletekben
jobban megmérhető a replika és az eredeti közötti különbség. A
"Kálvária" képe mellé kifüggesztették ugyane kép megfeszített
Krisztusának egyik tanulmányát (a Szitányi-gyűjteményből való). Milyen
nagyszerű festői munka, a szélességnek, a lágyságnak és összegének: az
erőnek milyen elragadó alkotása ez a félakt. Hozzá képest a replika
Krisztus-alakja száraz és keményhatású. Érthetően, nemcsak azért, mert
megismétlése egy meg nem ismételhető lendületnek, hanem azért is, mert
a hazakerült replikák félakkora méretűek, mint az eredetijük. A kisebb
méret egymagában is fékezőn hathatott a lendületre.
Művészkörökben mindig sok szó esett arról, hogyan szokta Munkácsy hírre
kapott műveinek másodpéldányait elkészíteni. Nem egy fiatal magyar
tanítványa volt, kikkel nagyjából megfestette a replikát s maga éppen
csak végigment rajta ecsetjével. Egy Szubics nevű horvát származású
festőnek maradt meg a híre, hogy az ecsethúzása szakasztott olyan volt,
mint Munkácsyé. Ezt a festőt, ki a maga nevén semmit sem alkotott,
különösen szerette az olyan másolásszerű munkához segítségül venni.
Mind igaz lehet, de bizonyára csak Munkácsy históriás és modern tárgyú
genreképeinek esetében. Ezek a művei nem tartoznak legsikerültebb
alkotásai közé, de nagyon népszerűek voltak és különösen Angliában és
Amerikában igen kelendőek. Ezeken bizonyára nagy tér jutott a
tanítványok és segédek számára. Meg is látszik rajtok: nem egyikük
teljesen idegen Munkácsytól: semmi sincsen meg rajtuk abból, ami
művészetére nézve jellemző.
A Krisztus-képek replikáin nem valószínű, hogy nagyobb szerepet
juttatott volna a fiataloknak. Lépten-nyomon a keze lendületére
ismerünk rajtok és arra az aszfaltbarnával árnyékoló széles és lágy
ecsetnyomra, amely egy húzásra rajzol, színez és mintáz. Leibl
ecsettechnikájára emlékeztet ez a festőmód, Leiblnél azonban inkább
öncél, szinte tüntető bravúr. Munkácsy finom átmenettel olvasztja
egymásba ecsetjének nyomait. A két kép közül a Kálvária az, amelynek
részein jobban megismerszik a mester keze. A kivégzés helyéről távozó
csoportban a széles gesztussal magyarázó szakállas farizeus arcán
szinte szemmel kitapintható Munkácsy kezenyoma. A Krisztus Pilátus
előtt alakjain inkább a ruha megfestésén érzik a munkácsyas lendület.
Milyen egy lélegzetre - majd azt mondhatni: egy suhintásra - odafestett
a nézőnek hátat fordító római köpenyének barnája. És a kék színnek
micsoda átható erejével - tüzével, mondhatnók - és mégis mennyi
árnyalatával teljes a katona lándzsája végénél előrehajló ember
köntöse. Ezt és sok más részletet csak Munkácsy festhette, mert bennük
van az, ami benne legegyénibb volt.
Vannak a két képnek, főként a Krisztus Pilátus előtt-nek feltűnően
gyönge helyei is. Ilyen a Pilátussal szemköztálló Krisztus fejének
elmosódottsága, magának Pilátusnak bizonytalan rajzú feje, vagy a
kisgyermekét tartó asszonynak kifejezéstelen arca. Ha az ember ezeket a
részleteket az Amerikába került eredetiről készült fényképekkel
hasonlítja össze, szembeszökővé válik az eredeti és a replika között
való különbség. Munkácsyról írott könyvében Sedelmeyer azt állítja,
hogy a két replika frissebb hatású az eredetijénél. Nehéz elhinni.
Inkább a fáradtság jelei látszanak rajtuk, helyenként bizonyos
merevségek és kiegyenlítetlenségek alakjában.
Mindezért arról, hogy a részletekben oly nagyszerű Munkácsy hogyan
tudott forma- és színmennyiségeket összefoglalni, hogyan tudott nagy
egységet alkotni, a replikák ismerete után sem tudunk véleményt
alkotni. Kisebb képei erről többet mondanak, mint ezek a replikák,
melyekben a színkompozíció darabos hatású. Milyen hatású lehet az
eredetijük? A művészet dolgaiban senkinek sincsen joga a
következtetésre. A művészet megítélése az autopsia feladata, az
érzékelésé, minden eset külön-külön mérlegelésé, nem a behúnyt szemű
logikáé.
Forrás: Nyugat 1926. 9. szám
http://www.mek.iif.hu/porta/szint/human/szepirod/magyar/nyugat/html/doc/14110.h
Forrás: Nyugat 1926. 9. szám
Debreceni
indentitásom lévén 1995-ben láttam a három képet együtt Debrecenben a
Déry Múzeumban. Lenyúgöző számomra és feledhetetlen az élménye a mai
napig. Gyerekként 18 éves koromig sokszor láttam a
múzeum parapet falát betöltő "Ecce Homo" festményt. Számomra tanulság
maradt: az "Ime az ember" képi megformálása, a bibliai történet
adekvátan a mai embert is láttatni véli... érdemes ezen elgondolkodni!
Szerk.: Szathmáry Olga
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!