Szeretettel köszöntelek a Versek - Idézetek - Irodalomi Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Versek - Idézetek - Irodalomi Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Versek - Idézetek - Irodalomi Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Versek - Idézetek - Irodalomi Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Versek - Idézetek - Irodalomi Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Versek - Idézetek - Irodalomi Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Versek - Idézetek - Irodalomi Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Versek - Idézetek - Irodalomi Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Selám Pató írása
Ihász-Kovács Éváról
Pató Selam:
Közzététel: 2012. júl. 2.
Le shonitoska razako gradicho
- A holdsugár-lépcső címmel 2012-ben jelent
meg Pató Selam lovári nyelvű műfordításaiból és saját írásaiból válogató
kötete.
A vele készült interjúban a cigány irodalom és nyelv helyzetéről mondja el gondolatait.
Rövid pályarajz:
Pató
Selam 1975-ben született Budapesten.
Író, újságíró-szerkesztő, költő.
A MÚOSZ Cigány Szakosztályának tagja.
A Közös Út - Kethano Drom olvasószerkesztője, az Újjászületés alapító-főszerkesztője 12 éve.
Alapító-vezetőségi tagja a Keresztény Alkotók Közösségének, s főszerkesztője Glória című keresztény lelkiségi folyóiratának.
A Somnura - Jelek főszerkesztője,
20 éve a Délibáb főmunkatársa.
Az évek során számos további lap és antológia, kortárs szerzők köteteinek szerkesztője volt, 5 éven át a Szárnyaló Képzelet főszerkesztő helyettese, másfél évig a Pandúr Magazin külső munkatársa. Számos önálló kötete jelent meg: versek, regény, roma nyelvű műfordítások.
A Word Roma Organization Rromanipen roma világszervezet alelnöke, a Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület tagja mint oktató.
20 éve tagja a Batsányi-Cserhát Művészkörnek,
6 éve a Krúdy Irodalmi Asztaltársaságnak.
Publicista és irodalmi munkássága célja a roma nyelv és kultúra értékeinek továbbadása, gazdagítása, köztudatban való megerősítése.
Pályája párhuzamos irányvonalát az összehasonlító vallásfilozófia jelenti.
Tevékenységét évek óta ismerteti a Who is Who is.
2011-ben a Hazai Kisebbségekért Díjjal tüntették ki.
CSODÁLATOS ASSZONYOK
II.
(Régóta ízlelgetem a késztetést, hogy csokorba szedjem azokat a csodálatos asszonyokat, akik sorsomra, személyiségem alakulására maradandóan hatottak. Ahogyan érlelnek az évek, egyre gyakrabban fedezek fel magamban jegyeket, melyek őket idézik -, akár személyesen ismertük egymást, akár csak közvetve. Azt hiszem, az én mai arcomban mindegyikük ott rejtőzik, egy-egy vonásként -, s aki nyomon követi az ő kis portrésorozatukat, s összerakja egy mozaikká, át is fogja érezni: miért tesz ez engem boldoggá?!)
II. Évike
1993 tavasza volt.
Háromévnyi olyan bezártság után, amelyben az erkélyre sem volt szabad
kimennem, mind a magyar, mind az arab törvények szerint sikerült
elválnom jemeni férjemtől. Hirtelen hullt ölembe a teljes szabadság, s
szokásos kísérője: boldogan megélt kreativitásom. Végre azt tehettem,
amit a legjobban szerettem: festhettem, írhattam -, s gyermekkori
magántanárnőm (90. éve küszöbén) még élete utolsó nagy lendületével
beállította sorsom iránytűjét a művészi pálya irányába. Először saját
életmű kiállítására hívott meg, mint tanítványát, majd megszervezte az
én bemutatkozó kiállításomat. Erre készültem ősztől fogva.
Visszanyert szabadságom varázsa azért nem volt felhőtlen: izoláltságom
nem szűnt meg, csak új díszletek közé került, s mondhatjuk, fokozódott. A
válásommal egyik pillanatról a másikra magányosodtam el teljesen.
Életem egy fejezete lezárult, az új pedig még nem kezdődött el -,
olyanok voltak a hónapok, mint a könyvekben a két fejezet közti üres
oldal. Új kapcsolatra nem vágytam; olyan emberekre azonban, akikkel
megoszthatjuk gondolatainkat, érzéseinket, tapasztalatainkat,
terveinket, műveinket -, igen! Így támadt az az ötletem, hogy szervezek
egy művészkört. Megvettem a Hirdetés újságot, amiből ki lehetett vágni
és kitöltve visszaküldeni a hirdetési kupont. Kinyitottam -, s az első
szó, ami szemembe tűnt, ez volt: "Művészkör".
smile hangulatjel
Hogy amire vágytam, az már készen is van, s éppen tagfelvételt hirdet
-, felhőtlen örömmel töltött el. Azonnal telefonáltam. Ez volt az első
beszélgetésem Évikével. A hangja bájos volt, kortalan, s olyan elegáns,
mint a harmincas évek filmjeiben megszólaló grófnőké. Roppant
választékosan beszélt, s olyan méltósággal, amely a hallgatónak is
megelőlegezi a maximális tiszteletet. Ugyanakkor határtalan melegség is
áradt a hangjából, a keménység és lágyság, határozottság és finomság
olyan különleges elegye, ami biztonsággal öleli át a másikat. Művészet
volt már önmagában az, ahogyan beszélt -, számomra lenyűgöző.
Csípős, szeles volt az a márciusi délután, melyen először látogattam el
hozzájuk -, s nem tudva, pontosan hová is megyek, már másfél órával
hamarabb a helyszínre értem. Az illendőség azt diktálta bennem, hogy
kivárjam a megbeszélt időpontot, így méltán állíthatom, hogy a
Hűvösvölgyet okkal nevezték el hűvösnek.
smile hangulatjel
A
buszmegállóban üldögélve szakadatlan hegedűjátékban gyönyörködhettem -,
mint később kiderült, egy zeneművész család lakott a közvetlen
szomszédságban, s éppen gyakoroltak. Egyébként határtalan volt a csend,
csak a madarak tavaszi ujjongása igyekezett versenybe szállni a vonósok
hangjával. Végre hármat harangoztak, s én becsengettem a Turul u. 8.
kapuján.
Ez volt a Cserhát Művészkör székháza, egyben Ihász-Kovács
Éva és fia, Bornemisza Attila otthona.
Egy parányi Éden a főváros
peremén, évszázados ősfákkal, lombjaikban fészkekkel, szárnybontogató
fiókákkal. Színpompás virágokkal, cserjékkel körbeölelt pázsit,
vendégváró- és marasztaló kerti bútorokkal, aztán a tarka veranda,
ugyancsak cserepes virágok és apró művészeti tárgyak sokaságával. Attila
nyitott kaput, s míg az ajtóig értünk, elmesélte, hogy Éva az anyukája.
Mindig azt vallottam, hogy az első találkozás első pillanata úgy magába
foglalja a későbbi kapcsolat egészét, mint egy magocska a belőle majdan
kinövő teljes fát. Évike különleges, s elragadó volt, amint az ajtó
előtt várt. Akár ha egy kosztümös film propozíciójába csöppentem volna
-, középkori várúrnőkre illő volt a viselete szabása, rengeteg fodorral,
zsabóval, csipkével, s olyan színösszeállítással, amelyben minden
elképzelhető szín egyszerre jelent meg. A tökéletesen művészi és egyedi
hangulatú összhatást olyan finom mozgással kísérte, ami táncnak is
beillett volna, kecses gesztusokkal, érzékeny és kifejező mimikával, s
persze szelíd, mégis erőt sugalló, kedves beszédével.
Nagyon közel
állhatott egymáshoz a lelkünk; ezért történhetett meg, hogy már mire a
szobába értünk, úgy éreztem, bensőségesen ismerem Őt. Mintha majdani
énemmel találkoztam volna. Megéreztem a világhoz való viszonyát: azt,
hogy lénye magváig művész, s olyan végtelen műteremnek fog fel mindent,
amiben az egész lét egy kis részletekből összeálló, mégis egységes
alkotási folyamat. A szépség, nemesség iránti hódolata és alázata
felülmúlhatatlan volt, s mintha azért vált volna kezessé iránta minden a
környezetében, hogy alapanyagból míves kinccsé formálódhasson. Mintha
csak belső szemével szüntelenül látta volna a szépség megvalósulásának
lehetőségét mindenben, azt, ami látens, még megnyilvánulatlan. S a
puszta esélyt nem becsülte le, hanem táptalajt adott neki, figyelemmel
kísérte, ápolta, formálta, türelmesen várta a Csoda manifesztálódását.
Nem hiába gyűltek holdudvarába a legkülönbözőbb alkotói motivációkkal
megáldott emberek; még azok sem, akikből valami hiányzott ahhoz, hogy
művészek legyenek. A meddő kenyértésztájukba ő képes volt kovászt
varázsolni, és mindenkinek megelőlegezte a hitet, bizalmat abban, hogy
képesek lesznek valami nagyszerűnek a létrehozására. Húsz éves
barátságunk során sok száz emberrel láttam, hallottam kommunikálni, de
egyszer sem voltam tanúja olyasminek, hogy bárki ambícióit megtörte
volna, azt sugallva, hogy kudarcra ítélt egy próbálkozás, vagy méltatlan
rá valaki. Számtalanszor hallottam viszont, ahogyan bíztat, s hitet ad
abban, hogy a végtelenségig is érdemes egy értékekben gazdagabb,
harmonikusabb, szebb és bölcsebb világért fáradni.
Valódi Mester
volt Ő, aki soha nem azt domborította ki, ami hibás, hanem azt, hogy
miként lehet tökéletesíteni. Ösztönösen megbecsült minden ambíciót, ami
bármilyen érték létrehozására irányult, s bár a minőségben nem ismert
megalkuvást, s csillagászati magasságba tette a mércét, senki kedvét nem
szegte az elérésében, inkább különleges adottsága volt ahhoz, hogy az
emberekbe beleoltsa, s felszítsa a lelkesedés tüzét, ami bevilágíthatja a
céljuk felé vezető utat. Nagyon sokszor elgondolkodtam azon, miként
kallódhattam volna el, ha olyan fiatalon nem kerülök megkülönböztetett
szeretettel óvó-terelgető szárnyai alá. Ha valaki nem mutat rá oly
hosszú időn keresztül, oly aprólékos figyelemmel, kíméletességgel és
őszinteséggel arra, hogyan lehet a jót jól és egyre jobban tenni. Ha
valaki fel nem nyitja bennem a kritikai látásmód objektív szemét -,
ilyen szeretetteljesen, hogy ellenállás nélkül befogadható legyen -, így
lennék-e ma én, én?!
Ezzel az első látogatással, amelyen végleg
szívünkbe zártuk egymást Évikével s testvéri módon Attilával is,
megnyílt a sorsom könyvének új fejezete. A művészkör gyönyörű irodalmi
és komolyzenei műsorral ajándékozott meg a Költészet Napján megnyitott
kiállításomon, s rám is egyre komolyabb szerepeket bíztak
rendezvényeiken. Egyre több szombatot töltöttem Évikéék miniatűr
Paradicsomkertjében, s ahogy egy kisgyerek tanul meg járni és beszélni,
ahhoz hasonló módon, a személyiségfejlődés egy magasabb spirálkörén,
tanultam szinte észrevétlenül. Megjelenni; megszólalni; figyelmet
szentelni; reagálni: nem szégyenem, hanem büszkeségem, hogy igaz
mesterekre találtam mindezekben is, amelyek nélkül az emberek java része
akár a teljes életét is leéli, ügyet sem vetve rájuk. Évike tökéletesen
átadta nekem azt az aspektust, hogy a folyamatos teremtés teremtő
pillanatok összessége. Minden hang, minden mozdulat, elménken átsuhanó
gondolat, részegysége a teremtésnek. Az alkotó ember élete pedig
összefüggő ráhangolódás azokra az aktív periódusokra, amikor az
alkotásokat materiálisan is létbe hívja. Túlzás nélkül vallhatom: az ő
személyén keresztül jöttem rá arra, hogy az emberi tudatállapotoknak
létezhet szakrális minőségük, amelyből táplálkozva válhatunk képessé
ugyancsak szakrális töltést hordozó alkotások létrehozására, bármilyen
műfajban. Egyetlen olyan együtt töltött percünket sem tudom felidézni,
amelyben szellemileg ne táplálkoztam volna, s ez alól még a közösen
elköltött ebédek sem kivételek, amelyek csendes fogyasztása közben a
magyar – és világirodalom remekei gyönyörködtettek minket,
hangfelvételekről.
És tanultam persze verstant, s ami azon túl
megkülönbözteti a formálisan megfelelő költeményt a tartalmilag egyedi
értéket hordozótól, az írás műfajainak követelményeit és mesterfogásait,
hamarosan pedig Délibáb című folyóiratuk szerkesztői feladatkörével is
megtiszteltek. A legtöbbet mégis azokból a megbízatásokból tanultam,
amelyekben a kör tagjainak kiadott könyvei elemzésére, bemutatására
kértek fel. Arányában nagyjából ötvenszer annyit foglalkoztam mások
irodalmi munkáival, mint a sajátommal, ami azért volt igazán üdvös, mert
kialakulhatott egy több pilléren nyugvó, stabil viszonyítási alapom, és
megszülethetett az a mércém, ami alatt nem lenne szabad alkotni. József
Attilai szállóigével élve: a mindenséggel mérni magunkat, Ihász-Kovács
Évától tanultam meg, aki számomra örökre a magyar irodalom legnagyobb
költőnőjévé vált. Géniuszában Weöres Sándor mellett lenne méltó állnia,
azért, amire életében, költészetében törekedett, s amitől eltérőt tovább
sem adhatott.
"Élete" – mondom, s még alig meséltem róla; éppen
arról, ami minden ideológia valódi hitelesítője. Például az aprónak
látszó dolgokról: hogy Évike vegetáriánus volt, s a teremtmények iránti
végtelen szeretete nem pusztán univerzálékban merült ki, de a teljesség
igényével fejeződött ki ebben is. Aztán a sorsfordulatokról hozott
döntéseiről: arról, hogy tündöklően megélt nőiségében mindig kereste a
házastársi önátadásban való kiteljesülést is. Isteni módon tudott
befogadni az életébe másokat, és elengedni is. Többször hordozta el az
özvegyi fátyol gyászát, de eggyel többször a diszkrét menyegzői ruhát:
úgy lépett át ebből a dimenzióból, hogy élete talán legszebb
házasságának asszonya volt éppen, a jóságos Petneházy Kiss Bence
oldalán. Hiába törték ki és ragadták magukkal a veszteségek
mindannyiszor szíve egy-egy szeletét, ő mindig képes volt megújulni a
szeretet, szerelem számára. Bár földi szemeivel már megismerkedésünkkor
is alig látott, s egy idő után teljesen el is veszíthette látását, nem
kerülhetem el, hogy leírjam azt a mondatot, amiért ennek a
megemlékezésnek meg kellett belőlem születnie: én úgy hiszem, hogy Évike
szüntelenül látta Istent. De hogy jobban átérződjék, amit szavakba
próbálok önteni, s letisztítsak róla minden vallási vetületet, inkább
úgy fejezem ki: az Életet. Látta, érzékelte, ismerte, imádta, szolgálta.
A szív "érzékszervével" áthatolva mindenen, ami evilági, a formákon,
arcokon, neveken -, mindenkiben a közös magra tapintott rá, egész
lényével arra volt rászegeződve.
Mesélhetnék ennél többet? Igen is, s
nem is. 2012-ben találkoztunk utoljára, a művészkör nyári fesztiválján.
Ömlöttek a könnyei, ahogyan megölelt; a viszontlátásért, így a 20 évben
is; a búcsúzásért, mert mindegyikünk érezte, hogy ez az utolsó
alkalmunk ebben az életünkben; s a megmaradó összetartozásért, mert
mindketten tudtunk, hogy egymás szívébe került belőlünk valami, ami
kitéphetetlenül megmarad. És én köszönöm az Életnek, hogy így igaz!
Lovag Bornemisza Attila Éva Ihász-Kovács Dáma - szeretettel, és hálával!
Forrás:
Lovag Bornemisza Attila
Szerk.: Szathmáry Olga Ottilia, NETWOR Versek, Idézetek Irodalmi Klub vezetője
|
|
M Imre írta 20 órája a(z) Ismerős Arcok - Hegyeket nézek videóhoz:
Peter Sarik: Ez a kép 2019 májusában készült az úzvölgyi ...
M Imre írta 3 hete a(z) Történetek fórumtémában:
Márai Sándor ... olyan közegben nőtt fel Kassán és éret fiatal ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!